torsdag, mars 09, 2006

Om moraliska gränser...
Jag har idag diskuterat pengar och moral med mina elever efter ha sett filmerna Ett oanständigt förslag och En enkel plan. Det blev ganska livliga diskussioner och mitt under diskussionen tittar en elev på mig och frågar:
"Var går gränsen för vad du gör för pengar då?"

Ojdå...
Måste man svara på alla frågor som elever ställer?
Eller kan jag åberopa min auktoritet som lärare coh förklara att enligt omvänd Jeopardy-logik gäller i mitt klassrum att:
"Jag ställer frågorna. Ni ger svaren."

6 kommentarer:

Anonym sa...

*L* ajdå!
Hur löste du det hela?

A sa...

Det hela löste sig på ett mycket diplomatiskt sätt... men det är lite skoj att fundera över frågan!! :)

Anonym sa...

Får man vara nyfiken o fråga vilket/vilka ämne/ämnen du är lärare i?! Verkar vara kul i alla fall! :)

A sa...

Det är faktiskt kul!! Jag är lärare i svenska och religion, på gymnasiets fordonsprogram - så jag har ett helt gäng roliga fordonsgrabbar!! :)

Anonym sa...

Vad kom du fram till för svar på frågan?

A sa...

Ojdå...ja, det var ju det jag försökte undvika!! :)