torsdag, mars 02, 2006

Dumma brudar och bilar
Den dumma bruden trodde att hon för en gångs skull hade lite flyt i livet. Efter att ha väntat i kö i en timme kom hon till slut först i kön, klockan visade 11.43.
"Skit också!" tänkte hon. Bilbesiktningspersonalen tog nämligen lunch mellan 11.45-13.00.
Men så plötsligt, 11.47 slog det om till grönt och hon fick åka in!!
"Yippie, slapp en timme och en kvarts väntande", tänkte den dumma bruden.

Hon körde försiktigt, glad i hågen, in genom porten. Den snälla besiktningsmannen hälsade glatt, erbjöd henne kaffe och tittade på hennes besiktningsprotokoll.
"Jaha, då ska vi bara ta en titt på den där spindelleden då" sa han och hissade upp bilen.

Den dumma bruden tittade storögt på när hennes bil våldsamt ruskades fram och tillbaka där uppe. Den snälla besiktningsmannen gick in under bilen och lyste noggrannt med ficklampan.
"Ja", sa han fundersamt. "Det ser ju bra ut".
Den dumma bruden drog en lättnadens suck - alldeles för tidigt.
"Men", sa den snälla besiktningsmannen, "Det sitter ju en ny spindelled på höger sida, det var ju den på den vänstra som skulle bytas. Den vänstra är ju fortfarande glapp."
Den dumma bruden kände hur ögonen började tåras. Den snälla besiktningsmannen tittade medlidande med vänliga ögon på den dumma bruden och sa:
"Åk hem och försök fixa det här du. Du får ju fortfarande köra bilen till en verkstad och till Bilprovningen."
Den dumma bruden såg framför sig hur hon huttrande gick ut på måndag morgon kl. 05.00 och hur hon med is i hår och ögonfransar köldskadad anlände till jobbet på sin spark 07.30. Den snälla besiktningsmannen hissade ner bilen och sa:
"Ta och åk du. Du behöver inte betala för den här gången."
Den dumma bruden tackade mycket artigt den snälla besiktningsmannen, satte sig i sin bil och tänkte att hon måste ta och införskaffa sig en spark - för sådana kanske till och med dumma brudar själva kan laga om de går sönder!

5 kommentarer:

A sa...

Tack du är en klippa, sparkar kan vara dyra tror jag!
Och jag har inte bytt själv, i så fall vore det inte konstigt om det hade blivit tokigt!!! Jag lämnade snällt ifrån mig bil och besiktningsprotokoll och tror i min enfald att folk kan skillnad på höger och vänster!! Jag är en aning naiv nämligen!

Rex sa...

Fixa spindelleden så du inte kör åt H-E. Kul blogg. Har länkat till dig från min blogg.

A sa...

Thank you Rex...som sagt, du lyser upp mina tråkiga dagar!! Har inte bestämt om det blir spindelled eller spark...kanske det är mindre olycksrisk med sparken!

Anonym sa...

Aldrig känns väl en bil så "billig" som när den inte går igenom besiktningen... Man vill bara hämnas på den o köra till första bästa skrotpress "hahaa där fick du din..." ungefär.

A sa...

Ja...jag planerar en grym hämnd!! Det värsta är att jag tycker inte att bilen är så gammal så att den borde krångla så mycket...men tydligen!