måndag, mars 20, 2006

Ingen hoppsa-sekt för mig...
Vi har haft friluftsdag idag.
Jag tillbringade eftermiddagen på Friskis & Svettis. Jag har upptäckt en sak... Friskis & Svettis är en aning sekteriskt ( och då ska ni veta att jag som religionslärare sällan klassar grupperingar som sekter - men Friskis & Svettis fyller många kriterier!!). Folk blir helt besatta. Halva personalen på jobbet är engagerade i skutt-sekten. Man argumenterar ivrigt och besatt om Friskis & Svettis helande verkan på kropp och själ. "Ååh...det är Maggan som ska leda passet idag! Det blir en upplevelse!!" var kommentaren jag fick när jag släpade mig iväg till anläggningen.

Maggan och puls-pass i all ära...men Friskis & Svettis är inte min grej! Passet bestod av ett stort antal hoppsa-steg, springande runt i lokalen och några sit-ups. Det kändes som en flash-back, skol-gympans tråkiga kondis-pass i repris. Knappt svettigt, men mycket utdraget.

Även lokalen påminde om skolans gympasal eller möjligtvis en stor lagerlokal, och omklädningsrummen fick mig att tro att jag var i en simhall - kaklade väggar med krokar på... ska man bära omkring på kläder och skor under ett pass?? Det känns mycket opraktiskt!!

Nä...imorgon återgår jag till mitt vanliga gym, där kan jag åtminstone låsa in mina kläder och ägna min tid åt annat är att duracellkaninlikt skutta omkring i en gigantisk lagerlokal.
Sorry...det blev inget medlemsvärvande denna gång!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha det var så underbart att läsa om dina upplevelser på friskis! Själv har jag varit där för längesedan och jag håller med dig om att det är bland det tråkigaste man kan göra...sen känns det iofs som de flesta gym är lite sektliknande idag ;)...

A sa...

Jo...det har du väl egentligen kanske ganska rätt i!! :)