tisdag, februari 21, 2006

Jag läste idag i dagens "Metro" om det föräldrapar som upprepade gånger grovt misshandlat sin lilla nyfödda son. Bebisen hade svåra kramper och kräkningar, fler blödningar i hjärnbalken, blödning i hjärnhinnan och tre brutna revben. Mamman och pappan till detta nyfödda lilla gossebarn lade i rätten skulden på den andre och båda har nu friats av Stockholms tingsrätt då det var omöjligt att utom rimlig tvivel bevisa vem av de båda som misshandlat denna lilla bebis så brutalt.

Alltså jag bara undrar var rättvisan ligger i detta?! Skulle man inte kunna tänka sig att om två föräldrar har ett gemensamt ansvar för ett litet barn är det även jämbördigt ansvariga om detta barn far illa. Om den ena förälderna är oskyldig till att lägga hand på barnet, har denna förälder då ändå inte ett ansvar om den andra föräldern misshandlar barnet så illa att det är fara för barnets liv? Har man inte ett ansvar att då sätta sitt barn i säkerhet. Om man inte kan bevisa vem som misshandlat barnet, varför dömer man ändå inte båda. Jo, jag förstår att det ligger någon juridisk förklaring till varför man inte kan göra så, men jag anser ändå att båda föräldrarna måste ha ett likvärdigt ansvar för det lilla barn de tillsammans satt till världen oavsett om man är den som slår eller den som tittar på. Jag tycker att det är fruktansvärt att dessa båda föräldrar nu går fria, och jag hoppas innerligt att det blir någon form av följetong av denna historia. Man har även i rätten fastslagit att ingen annan än någon av de två föräldrarna tillfogat barnet dessa skador, då föräldrarna är de enda som vistas med barnet. Hur kan man gå fläckfri ur något sådant...det är för mig helt obegripligt!!

Inga kommentarer: