tisdag, april 24, 2007

Att döda fågelungar...
Jag var och lyssnade på Lasse Gustafsson igår - ni vet han brandmannen från Götebord.
Han hade väldigt mycket tankvärt att säga, men bland annat så pratade han om att ta sina idéer på allvar. Han menar att vi ofta kommer med ursäkter, bortförklaringar och skjuter upp saker, imorgon, sen eller en annan dag, istället för att ta tag i våra idéer och vara kreativa människor. (På ett ungefär). Han menar att en idé är som ett ägg. Man ska vänta, avvakta och när det är moget så kläcks en fågelunge (idéen). Sen gäller det att man ger idéen näring direkt precis som en fågelunge omedelbart behöver kärlek, mat, värme osv. Om man skjuter på näringen tills imorgon, sen eller nån annan dag dödar man idéen, eller fågelungen om man nu så vill.

Kvällens insikt: Jag är en fågelungedödare.

4 kommentarer:

Rollx sa...

Misstaget att skjuta upp saker och ting till morgondagen gör man ständigt. Ibland förtjänar man en rejäl tung känga i baken.

Anonym sa...

Jag tyckte att jag idag inkasserade en del vuxenpoäng. Jag gick iväg och slängde kartonger i återvinningen, en idé som jag burit på i snart 3 veckor... Tar det 3 veckor för ett ägg att kläckas?

A sa...

rollx: Ja viswst är det så!!
shattapp-mattias: Jag tror att ägg ibland måste ruvas länge! :)

Anonym sa...

Satans rätt har Lasse i det han säger...Man skall leva i nuet och VÅGA kasta sig ut i det okända! :-)

Trevlig blogg du har!

/Lotta